26/3 2012

Nossum (42) har en bred erfaring fra rådgivningsbransjen, mediene og klima og miljø.

- Nossum er en ener innen posisjonering og omdømmeforståelse og har ledet arbeidet med store nasjonale holdningskampanjer for kunder i offentlig sektor. Hun har videre betydelig erfaring fra strategiske prosesser innen politikk, organisasjons- og næringsliv. I tillegg har hun en spesiell interesse og kompetanse for klima og miljø. Derfor er det naturlig at hun skal ta lederskapet for vår satsing på disse områdene. Med Beate Nossum og Morten Wetland som nye på laget, vil vi kunne forsere vår satsing både på offentlig sektor og innefor energi og miljø, sier administrerende direktør Per Høiby.

- Jeg fikk et tilbud jeg ikke kunne si nei til. First House har i løpet av kort tid posisjonert seg som det suverent mest spennende og erfarne rådgivermiljøet i Norge. Jeg er blant dem som har latt meg imponere over den kompetansen de har bygget og de resultatene First House har levert. Som kommunikasjonshus savner det sidestykke i norsk sammenheng. Jeg er ekstremt ydmyk over å få være med å løfte selskapet videre og gleder meg veldig til å begynne, sier Nossum.

Beate Nossum kommer fra stillingen som fagansvarlig for myndighets- og samfunnskontakt i Burson-Marsteller. Hun har også erfaring som leder for strategi og utvikling i Bellona og som kampanjerådgiver for Kristin Halvorsen under hennes periode som finansminister. I tillegg var hun i mange år tilknyttet Geelmuyden.Kiese der hun blant annet jobbet med krisehåndtering, topplederposisjonering og merkevarebygging. Nossum har bakgrunn som journalist, blant annet som politisk redaktør i Fædrelandsvennen, journalist/kommentator i Dagbladet, NRK og Dagsavisen. Hun har bidratt til flere essaysamlinger og utgitt en roman. Beate Nossum sitter også i rådet til GreeNudge i Norge. GreeNudge skal kombinere kunnskap om adferdsforskning, klimatiltak og kommunikasjon. GreeNudge-rådet er derfor sammensatt av en gruppe med håndplukkede eksperter innenfor disse fagfeltene.

Hun begynner i avdeling for virksomhetskommunikasjon i First House ca 1. mai 2012. Hun vil i tillegg jobbe tett med avdelingen for politikk og samfunn.


For mer informasjon:
Per Høiby, adm. direktør og partner i First House, mobil 994 55 225, e-post: ph@firsthouse.no
Beate Nossum, påtroppende seniorrådgiver og partner i First House, mobil 918 26 161


Kort om First House
First House er et rådgivningsselskap med senior kompetanse og fokus på analyse, strategi og gjennomføring for oppdragsgivere innen privat og offentlig sektor. Selskapet tilbyr sine tjenester med basis i fire fundamenter: Finansiell kommunikasjon, politisk kommunikasjon, virksomhetskommunikasjon herunder media- og krisehåndtering i tillegg til First House Media. First House Media tilbyr rådgivning på strategisk og operasjonelt nivå innenfor mediebransjen. First House hadde sin oppstart i januar 2010, og selskapet har nå 24fast ansatte og 7 assosierte partnere. Selskapets byråinntekt var på 48 millioner kroner i 2011, og resultatet før skatt var på 9,5 millioner kroner. First House er en del av FIPRA og har dermed tilgang til et fremragende internasjonalt nettverk med rådgivere i mer enn 50 land, herunder samtlige land i Norden og EU. Nesten alle rådgivere i FIPRA har erfaring fra politisk virksomhet, som statsråder, statssekretærer, parlamentarikere eller departementalt byråkrati, eller fra fremstående posisjoner innen næringsliv, forbrukerorganisasjoner, frivillige, humanitære og miljøorganisasjoner (NGOs). First House er medlem i bransjeforeningen Norske Informasjonsrådgivere, Norsk Investor Relations forening og Abelia. For mer informasjon www.firsthouse.no