I kjølvannet av restruktureringsbølgen i oljeservicesektoren har interessekonfliktene mellom gjelds- og egenkapitalinvestorene kommet til syne. I Norske Skog har vi nylig blitt minnet om hvor krevende det er å være toppsjef i en slik situasjon. Det er sannelig også et krevende landskap for IR-arbeid.
Vårens strategiprosesser er i gang, og det brukes store ressurser på å ta riktige veivalg i norske virksomheter. Det er et paradoks at det brukes lite ressurser på å formidle strategiene til de ansatte, som faktisk skal sette dem ut i livet.
Det offentlige Norge har sett behovet for innovasjon. Det er gjenspeilet i de nye anskaffelsesreglene. Men hvilket spillerom har leverandørene i offentlige anskaffelser?
Kari Holm Hejna er valgt til styreleder i First House. Hun fortsetter som seniorrådgiver i selskapet og vil fortsatt arbeide med kunder på samme måte som tidligere.
Skal Kvinnedagen forbli relevant, kan ikke dagen domineres av gamle symboler, definisjonskamp og kvinners kamp mot hverandre. Hvis målet er en bredere oppslutning om dagen og kvinnesaken bør vi legge ned stridsøksa og vise at vi har evne til å snakke sammen. Det vil både gagne den bredere oppslutningen om Kvinnedagen og kvinnesaken generelt.
Årsregnskapet for 2016 viser at First House oppnådde en byråinntekt på over 3 millioner kroner per rådgiver, det høyeste i selskapets historie. Dette, kombinert med en forbedret resultatmargin bekrefter at tiltakene som er gjennomført for å redusere kostnader og øke produktiviteten har gitt positiv effekt.
Hvis mediene blir mindre navlebeskuende, tror jeg de tar et viktig steg på veien for å styrke tilliten til seg selv og gjeninnta egen posisjon i samfunnsmaskineriet.
Cecilie Ditlev-Simonsen blir partner i First House fra 1. mars med ansvar for fagområdet lederkommunikasjon. Hun kommer fra stillingen som konserndirektør i Gjensidige og har tidligere blant annet vært konserndirektør i Hydro og administrerende direktør i kommunikasjonsbyrået JKL.